Ünnepi hétvége
Minden évben izgatottan várom a Formula 1 szezon kezdetét, mint kisgyermek koromban a karácsonyi ünnepeket. A példa talán azért igazán találó, mert ahogy akkor, úgy most is tudom, hogy mi, hogyan, és mikor fog történni, még a szereplők is ismertek, de mégis valami vibrál a levegőben, és folyamatos izgalomban tart. Előre bocsátom, hogy az e témában iródó cikkeim nem kívánnak objektívek, vagy műszakilag korrektek lenni, tehát nem a vájtfülű, ortodox hívőknek szólnak, hanem azoknak, akik velem együtt imádják és élvezik a pályaversenyzés királykategóriájának száguldó cirkuszát. Amennyiben így is érdekelnek a gondolataim, akkor gyere, és tarts velem az év során valamennyi helyszínre, mert lélekben mindenhol ott leszek!
Az idei évben is Ausztrália, Melbourne ad otthont a nyitánynak, amely idilli környezetéről, hektikus időjárásáról és nagy tempójáról híres, persze még sok egyéb mellett. Új korszak kezdete ez, hiszen korábban soha nem látott mértékben változtak a szabályok, a technikai részletekkel nem úntatlak, de a csapból is ez folyik, és változtak a pilóta-párosok, csapat összeállítások is. Az egész olyan, mint gyermekkorunk kedvelt, szoci üdülések alkalmával az ismerkedési esten játszott "eggyel többen vagyunk, mint a székek, jelre leülünk, ha állva maradtál kiestél" vetélkedője. A kedvenc pilótám a kedvenc csapatomhoz igazolt, így erre is igaz, az új korszak jelző. Kimi Raikkönen és a Scuderia Ferrari. Amikor a hír napvilágot látott, jó ideig nem lehetett a vigyort letörölni az arcomról, és azóta is úgy dörzsölöm a tenyerem, hogy most már pirítost tudnék sütni vele.
A szabadedzéseken látottakból csak annyi derült ki számomra, hogy a csapatokat komoly szakadékok választják el egymástól, mert amíg a McLaren versenyszimulációval gazdagította a tapasztalatait, addig a Caterham pilótái lázas semmittevéssel ütötték agyon az időt, mert az autót még a garázsban reszelték a mérnökök, hogy az időmérőre elkészüljön. Hiába, ez manufaktúra, annak minden előnyével és hátrányával együtt, nem tömeggyártás.
A kvalifikáció első köréből, a tavalyi eredményes szereplés fényében meglepetésre, a két Lotus már nem jutott tovább, de a rajtrács végében ütött tanyát a Marussia két autója, illetve egy-egy Sauber és Caterham is.
A második szakaszban az eleredő eső megkeverte a kártyákat, hiszen vizes pályán még senki sem vezette az új szabályok szerint épült autókat. Az eredmény még ütősebb lett, hiszen három világbajnok is búcsút intett a folytatásnak. Vettel, Button és Raikkönen a középmezőnybe kényszerült, ráadásul a jégember, még le is törölte a Ferrari nóziját egy arra alkalmasnak látszó beton korláttal.
A top tíz tagjai különböző gumikon próbálták a lehető leggyorsabban teljesíteni a kört, de sem a vizes, sem pedig az átmeneti esőgumik nem tapadtak igazán jól, így végre láthattunk látványos erőcsúsztatásokat, korrigálásokat és megpördüléseket. A Hamilton, Ricciardo, Rosberg sorrend csak az utolsó utáni pillanatban alakult ki, hiszen mindannyiuk utolsó köre lett a legjobb. Izgalom, fordulat és érdekesség tehát volt bőven.
A hivatalos eredmény itt olvasható: https://www.formula1.com/results/season/2014/914/7315/
A futam nem indult zökkenő mentesen, mert a Marussia-k rakoncátlankodása miatt a felvezető kört meg kellett ismételni, a rajt után pedig Kobayashi kiütötte Massa-t az első féktávon. Rosberg az élre ugrott, míg Hamilton és Vettel a boxba vitte az autóját a csapat utasításra, műszaki hiba miatt. Még mielőtt megnyugodhattak volna a kedélyek, Valtteri Bottas úgy döntött, hogy spórolás ide, kiszámíthatatlanság oda, ő bizony versenyezni jött és gyönyörű előzésekkel küzdötte fel magát a mezőny első harmadába, amikor is falhoz csapta a vasat, ami egy jobb hátsó defekttel reagált az eseményre.
Safety car, kerékcserék, összerendeződés, előnyök a kukában, matek a pitwall-on. A verseny következő periódusában vonatoztak a srácok és mindenki azt találgatta, hogy kinek mi van a tarsolyában. Egyedül Raikkönen küzdött a fékrendszerrel folyamatosan, a küzdelem láttán csoda, hogy behozta a kockás zászlóig a rakoncátlan lovacskát. Rosberg meglógott, Riccardo és Magnussen is kényelmes távolságban haladt egymástól, míg Button előre settenkedett a negyedik helyre. Őket az Alonso, Hülkenberg, Vergne, Raikkönen, Bottas boj követte. Az első öt helyezett sorrendje nem változott a leintésig, de Bottas futott be hatodiknak, Hülkenberg hetediknek, Raikkönen nyolcadiknak és a két Toro Rosso az utolsó pontszerző helyeken Vergne, Kvyat felállásban.
Úgy tűnik, csak egyetlen dolog biztos a Formula 1-ben az idén, a bizonytalanság, de kétség nem férhet hozzá, hogy érdekes, változat és Bottas jóvoltábol igazi autóversenyt láthattunk.
Viszlát Malajziában, addig is Forza Ferrari, és Go Iceman!
Cavallino