Made in China
Lassan tényleg valósággá válik az a mondás, hogy minden világmárka eredeti terméke kínai, és ami máshol készül, az a hamisítvány. Miért lenne ez másképen az autóiparban? Amióta a kínai autó gondolata befészkelte magát a fejembe, azóta elkezdtem tudatosan figyelni, hogy mi mindent fabrikálnak a nagy fal túloldalán. Persze, egy erősen cenzúrázott és meglehetősen zárt világba nem lehet csak úgy betekinteni, illetve az onnan érkező híreket is szűrni kell, de lássuk, hogy mit láttat a világgal Kína.
Még egy rövid gondolat, csak a tisztánlátás érdekében. A legutóbbi cikkemben a leendő családom és gyermekeim, leendő autóját kerestem. A rostálás során a szokásos, félig tanult, félig tapasztalt gondolatok keveredtek elő, miszerint az olasz autó szerelem, a japán megbízható és tartós, tehát az egyiket az emóció, a másikat a hideg és könyörtelen mérnöki logika, és a tökéletességre törekvő precizitás szülte. Más nálam nem igazán rúg labdába, ez van.
Japán a nyolvanas években kezdte meg az európai hadjáratát, és lassan, de biztosan lerombolta az útjába kerülő előítéleteket. A nyomában, a kilencvenes években bemasírozott az európai piacra Korea, első sorban licenc autóival. Mindannyian emlékszünk még az Opel Kadett klón Daewoo Racer-re, amely az egyszerű polgár, egyszerű autójaként vonult be a köztudatba. Nem volt szép, nem volt egyedi, nem volt drága és nem volt rossz. Jelenleg, tetszik, vagy sem, bevalljuk, vagy sem, de bizony a koreai autó a legjobb összeszerelési minőségű a piacon. A formájáról lehet vitatkozni, - nekem például a Hyundai Elantra nagyon tetszik - a beltere nem igazán tetszetős az európai szemnek, de szeretjük és vesszük, mert jó, pedig az ára kúszik felfelé könyörtelenül. Most itt tartunk Hölgyeim és Uraim, de a következőkben bemutatom Önöknek a jövőt.
Igen, a jövő a kínai autó. Hogy miért? Mert olcsó lesz, mert sok lesz belőle, mert minden igény kielégítésére van kapacitás, és mert nem lesz más. Az utolsó megállapítás erős? Akkor felteszek egy kérdést. Mi a különbség a kínai autó és a kínai tulajdonban lévő gyárban készülő autó között? A segítség a válaszhoz az utcán gurul, úgy hívják, hogy Volvo. Mi változott? Annyi, hogy kínai tőke tartja életben a tradicionális svéd márkát. Hogy ez miért jó? Azért, mert bőven van pénz a fejlesztésekre, cserébe kínába vándorol minden tudás, ami felhalmozódott az évtizedek során. Sok ilyet fogunk még hallani a közeljövőben, és aztán jön a fejvakarás. Most akkor a német autómat hol is gyártották? A japán autó a ködös albionból érkezik hozzánk, vagy Törökországból, esetleg Csehországból, de a felkelő nap országát soha nem látta, a koreai is készülhet Zsolnán, de a kínai az legalább kínai.
Kínai, tehát eredeti. Ezért nem kell tőle félni, mert ki tudja mióta készülnek ott Mercedes, Audi, BMW, vagy éppen Ferrari alkatrészek és teszik a dolgukat hibátlanul nap, mint nap. Még egy kicsit csiszolnak a formán, dolgoznak az áron és már jönnek is hálózatot építeni, persze a saját finanszírozási lehetőségükkel.
Igen, drága Hölgyeim és Uraim, ez a jövő. Aki nem hiszi, az lesse meg a forgalmiját tíz év múlva, és csüccsenjen bele az új autójába, aminek akkor már nem is fog olyan idegenül csengeni a neve, mint ma... Dongfeng, Great Wall, Briliance, FAW, SAIC, Geely, Hebei, Nanjing, Jiangling...