A félreértések elkerülése végett...

2013.09.01 16:33

Szeretném leszögezni, hogy a közlekedés, a technika, a tudomány, és úgy általában a mai kor fejlettsége és fejlődése lenyűgöz. Követem az autógyártókkal és autóipari beszállítókkal kapcsolatos híreket, olvasom az írott és az elektronikus média termékeit a témában. Gondolatban megemelem a kalapom a fiatal mérnökök zsenialitása előtt, ha megoldást találnak egy-egy régóta fennálló problémára, és végtelenül büszke vagyok hazám tehetségeire, akik nélkül ma messze nem tartana itt az autósvilág. Meggyőződésem, hogy ma is születnek legendák és klasszikusok, amelyekről érdemes írni és olvasni itt a https://lowrider-hu.webnode.hu/ oldalon.

Problémám csupán a fejlődés irányával, illetve a fejlődés mellékhatásaival van. Lássuk mire is gondolok! Van gyermeked, feleséged, barátod, barátnőd, szűlő, rokon, szomszéd kisfiú? Na, akkor neked nagyon fontos a biztonság, legalábbis ezt nyomják a fejedbe a gyártók. Nehéz lenne nemmel feleni arra a kérdésre, hogy vajon akarsz-e biztonságos autóban utazni, vagy sem, de ássunk mélyebbre a marketing szintnél. Az autózás biztonsági csapdája, vagy ha úgy tetszik kulcskérdése az, hogy kit védjen az autó. Amikor a gyártók csak és kizárólag a bent ülők biztonságát tartották szem előtt, akkor olyan autók születtek, amelyek mindent könyörtelenül elpusztítottak a környezetükben egy esetleges balesetkor. Az autók orra kemény volt, mint a szenes vasaló, és bármibe lyukat ütöttek. Aztán valakinek eszébe jutott, hogy a kemény orrú autó, a jobb kezes utcából, egészen a rádióig bejön a puha ajtókon és oszlopokon keresztül. Nosza, acélpántokat az ajtókba, merevítéseket az oszlopokba és kész a megoldás. Igen ám, de most a beltér sötét lett, hiszen csökkentek az üvegfelületek, a súly és vele a fogyasztás megnövekedett. Ha már itt tartunk, a tömeg és a sebesség egyenesági leszármazottját tehetetlenségnek hívják, amit szintén kezelni kell, tehát nagyobb fék, futómű és egyebek, és már meg is érkeztünk a drágább fenntartáshoz. Ok, ebben a pillanatban a kiváltságos újautó vásárló máris egy guruló trezorban érezhette magát, és lassanként a szeme megszokta a mindenhonnan visszaköszönő airbag feliratot. Ekkor valamelyik mérnök leköltözött vidékre és befészkelte magát egy többcélú járműbe, amiről azt kell tudni, hogy az átlag autónál magasabban hordja az orrát és a farát is. Mérnökünk jó érzékkel látott a jövőbe és nem volt rest kiszámolni, hogy ez a jármű bizony, bejön az ablakon balesetnél, mint a huzat. Most mi legyen? A normál méretű autó eleje és hátulja megemelkedik, a dinnyehordó lökösei, pedig lejjeb kerülnek. Ez is meg van. Most aztán kész lennénk, de ott vannak azok a fránya puhatestű gyalogosok is, akikkel kapcsolatban az általánosan elfogadott nézet az, hogy óvjuk őket még akkor is, ha esetleg nekünk szaladnak a semmiből. A nagy testvér már kamerával figyeli őket és jól felismeri, ha elénk akarnak ugrani, de ha mégis találatot visznek be, akkor sincsen baj, hiszen a puha műanyag orrú autónk kiüti a lábukat és így nem jönnek be a szélvédőn, hanem Bruce Lee-t megszégyenítő módon, egy szaltóval távoznak a géptetőről sértetlenül, és még egy kis párnácskát kapnak emlékbe. Megérkeztünk, íme a tökéletes világ! Az autód a városi forgalomban magától vészfékez. Sőt meg is áll, beáll az általa felismert parkolóhelyre, nem szennyezi környezetét kipufogó gázokkal. Mi kell még?

Mielőtt elmondom az aggályaimat, had osszak meg veled egy gondolatot. A fejlődés a civilizáció motorja és egyben a gyilkosa is, mert a fejlődés elpusztítja önmagát.

Figyelj, érteni fogod! Tegyük fel, hogy egy egyenrangú kereszteződésben négy autó találkozik egy, senki által nem várt és áhított módon. Az autók gyártási időpontja öt éveket ugrik egymáshoz képest. A legfiatalabb vadi új, a következő öt éves, és így tovább. Nyugat-Európa autóparkjának átlag életkora tíz év felett van, tehát a példa releváns. Előtted van, hogy mit csinál az új autó a húsz évessel és annak utasaival? Gyakorlatilag, ahogy nő az új autók biztonsága, úgy csökken a már a forgalomban lévőké. Gondold végig!

A hybrid technológia óriási divat, aki kicsit is környezettudatos, az ilyen autót keres. A kedvencem a hybrid terepjáró, ami nyilván nem károsítja a környetét annyira, mint dízel, vagy benzines társai, de a környezetbarát helyett inkább a környezet batár jelzővel illetném. Tehát a hybrid forradalom. A rendszer egyszerű, mint a szög, a generátorról elektromos telepeket töltünk, amik aztán a belsőégésű motor segítsége nélkül is képesek hajtani autónkat, így pedig nincs emisszió és zaj ebben a periódusban. De klassz! És tessék mondani, amikor a telepek tönkre mennek, akkor mi lesz velük? Ja, kérem szépen, a hivatalos válasz szerint, a feldolgozási technológia még nem áll rendelkezésre, tehát gyűjtögetjük őket és bízunk a szebb jövőben. Hogy ez milyen környezetbarát! A legújabb csemege a megfizethetetlen áron kínált zsebtrolibusz, vagyis villanydodzsem, miket beszélek, szóval a plug in elektromos autó. Beállsz a speckó parkolóba, bedugod a konnektorba a verdát és feltöltöd. Azt nem teljesen értem, hogy az ilyen áram mitől drágább, mint amivel a bürokraták banklámpái működnek, de sebaj. A lényeg a környezetbarát technika, ami ha lemerülőben van, akkor lekapcsolgat menet közben ezt-azt, de hát minek is kéne klíma, vagy rádió a dugóban?

Az emberek legfontosabb és legnagyobb értékű ingósága az autójuk. Akarsz röhögni? Végezd el az alábbi kísérletet! Egy bevásárlóközpont parkolójában vedd le a rendszámokat és figyelj! Úgy fognak kőrözni a tök egyforma bádoglavórok között a rémült tulajok, mint a szőke nők a körforgalomban. És most érkeztünk meg, mert ez az én bánatom, ez a lelketlen egyformaság, az egyéniség szikrája nélkül. Fekete, fehér és szürke autók végtelen sorban az utakon, amelyeken még a naplemente is sivár. Ezért szeretem az idősebb autókat, mert látszik a forma mögött a gondolat, a büszkeség, az egyéniség, az érzelem. Számomra az igazi autó formálja a tulajdonosát, viselkedési mintával szolgál, megmutatja, hogy ki lehetsz, vagy mivé szeretnél válni. A mai autókból ez hiányzik. Egykedvűen teszik a dolgukat, lehetőleg érzelmek és hibák nélkül, és titkon remélik a blokk legmélyén, hogy talán csak egy kicsit szeretik őket.

Zúg a fejed rendesen? Remélem! Mit is mondhatnék ennyi gondolat után? Amennyiben értékkel szeled a kilómétereket, vigyázz rá nagyon, ha pedig egy szürke bádoglavórral, akkor tedd értékessé azzal, ahogy használod és szeresd nagyon!

Cavallino